20 ianuarie 2016

defect incarcare baterie motocicleta Yamaha MT03

bon. hai "sa facem" repede cateva postari. pt ca nu am timp . de nici o culoare. candva cineva , ma intreba: "de unde naiba ai atata timp sa le faci pe toate" . raspuns : nu am. dar am descoperit metoda de "compresie spatiala" a timpului. adica, intr-un interval T , reusesc sa comprim (T.2)^². respectiv , dupa cum a descoperit si Einstein  , E=mc^2 . adica se poate. daca vrei. (stii cum se defineste relativitatea? hai sa iti spun:
"Pune mana pe o soba fierbinte un minut si ti se va parea o ora. Stai cu o fata frumoasa o ora si ti se va parea un minut. Aceasta e relativitatea" )(tot Albert Einstein a zis-o) inchidem < a-href-ul :)
pe repede, o sa incerc fara lux de amanunte, vreo cateva postari tehnice.

prima, se incadreaza in melodia celor de la Parazitii , "Corectia" , eu te-am facut , eu te f** primu' , eu te omor. pt ca ajungi in starea aia...
incepem.

dupa cum stiu unii dintre voi, anul trecut, am avut (inca una din tonele de motociclete) o Yamaha MT03

si acum sa va explic cum am ajuns eu sa zic , exact ca in intro-ul Parazitii....



o sa incerc sa nu "ma lungesc" . sper sa reusesc.

short long story: motocicleta Yamaha MT03 a mers perfect o buna perioada de timp. pana m-a prins o ploaie extrema pe la Km19 pe autostrada Soarelui, si eu si mai extrem, (eram si cu pasagera dupa mine)m-am luat dupa ea , ca hai sa mergem spre casa ca nu ne prinde ploaia. da de unde , ca traznea si fulgera deasupra noastra. era evident ca o sa ne prinda ploaia. ne-a prins. autostrada blocata ca de obicei cand ploua (si nimeni nu mai stie sa conduca) eu pe banda de urgenta , cu avariile puse, bagam spre Bucuresti. nu tare nu incet. potrivit , cat sa ma ciupeasca tare de fatza picaturile de ploaie. (pt ca nu am plastic/viziera la casca. am dat-o jos pt ca nu pot sa conduc cu plasticul ala in fata ochilor) bon. am ajuns cu bine in Bucuresti , intr-un timp destul de scurt , fata de cum mergea coloana de masini cu 0,3 la ora. evident eu miezul din dodoasca , am luat-o pe o scurtatura , pe camp , si la un moment dat, in ploaia aia monstruoasa , am ajuns pe o strada , cine stie ecarisajul Pallady , pe acolo pe undeva. strada plina ochi de apa , cu un nivel la vreo 80-90 de cm de apa. respectiv masinile stateau sa nu intre in acea "covata" (lighean) cu apa, si eu batman, ca sa trec. pasagera urla in spate ca o sa murim inecati. nu am murit. am turat motorul destul cat sa stiu ca nu s-ar opri , dar semi-ambreiat, adica sa nu trec chiar cu viteza de porc prin apa aia. intram in apa din ce in ce mai adanc, si nu stagna deloc adancimea... se facea din ce in ce mai adanc. ca sa aveti o idee, aveam apa pana la buzunarele blugilor. amandoi . si eu si ea. motorul in sine , era de mult timp sub apa. (tevile de esapament la fel) noroc ca admisia de aer era pe undeva destul de sus pe sub sa, intr-o gaoace (ca un clopot) unde sigur nu a intrat apa. bujia foarte bine etanseizata, din pct asta de vedere, tot respectul pt Yamaha. sincer ma asteptam sa se opreasca motorul acolo in mijlocul apei. (ca sa va faceti o idee, tot atunci s-a stricat si un senzor de la rezervorul de benzina , care indica ca ai ramas pe "rezerva" . de atunci a ramas aprins "for ever" chiar daca aveam full la rezervor.)(irelevant pt ca eu "numar" kilometri, si forja pe care o dau, nu ma uit dupa "beculete" colorate si aprinse la bord) 

bon. am ajuns cu bine, in cartier unde cazuse curentul (a stat curentul oprit vreo 4-5 ore) ne-am retras sa ne uscam in atelier unde era o sursa de backup de curent si evident aveam 2-3 leduri care luminau. slab , dar orisicat cat sa nu ne bagam dejtele in ochi. (de fapt era o sigla cu indicativul meu , trasat pe plexiglas la un cnc de un prieten radioamator, si luminata de jos cu o banda rgb de leduri. asa ca era gen discoteca :))) aveam si radio cu muzicutza , dar cu antena pe bloc, pt ca net-ul evident nu mai mergea  )

(nu mai gasesc acum poza cu "discoteca de lumini" dar atunci cd o voi gasi , o sa "o pun" )

sa revenim. aceasta este:



inca o data: motorul este extraordinar pt oras, si mi-a placut maxim , in limita unui mono-ciclindru. extrem de versatila , si foarte fasneata, chiar cu un urs in spate... :) asadar , in oras, este maxima distractia cu ea. te baga si te scoate pe unde vrei. fiind pe injectie , la plecarea de la semafor , stie exact ce are de facut daca tragi de gaz cum trebuie. asadar din punct de vedere , merge. dar din alt punct de vedere...



(raman la varianta, daca vrei un motor rezistent, sa faci chiar tot ce iti trece prin cap , Honda Dominator NX650. (varianta cu kick starter. nu ai nevoie de baterie. decat merge) o prefera si rusii , o prefer si eu. este un fel de Ij , indestructibil )

asa ca daca vrei sa o iei cu tac-tu de-a dreptul prin grau , orz , floarea soarelui , rapita , porumb sau alte chestii cultivate sau necultivate, pe camp, prin maci sau prin noroaie, iti recomand cu caldura Honda Dominator. o sa ramai surprins de ce poate sa faca acest motor. este practic indestructibil. plus ca cel mai important, nu te lasa la greu. poate sa inceapa cea mai mare furtuna si ploaie... acest motor va merge , fara nici o greatza. 
cred ca l-am incins la 160-170 de grade , si nici nu cracnea macar. cu doua persoane in spate , de-a dreptul prin rapita , noroi , etc ... frigea motorul ca nu mai imi puteam tine picioarele la juma de metru de cilindru. am ramas , uow . (fara probleme ca se vaporizeaza amestecul pe galerie , ca s-a incins ambreiajul ca nu stiu ce...nimic. totul perfect)

si acum apologia Dominatorului. stiam eu ca o sa divaghez pe parcurs. nu ma pot abtine. ajungem si la Yamaha... mai incolo,,...

































aha , acuma stiu... probabil va intrebati de ce as vrea sa merg cu tata pe camp (in spate pe motor) , prin noroaie sau gen hard enduro ? pai sa va zic de ce: tata e apicultor (adica se pricepe la apa. api-cultor :D ) nah. se ocupa cu albinele, are un vagon de stupi si de obicei albinele si stupii , stau in camp , pe langa rapita sau floarea soarelui. atunci cand ploua si tot drumul forestier e praf pulbere fina , adica sunt tone de balti si tot felul de ogase pe unde nu se poate trece decat cu tractorul , Dacia , nu merge pe acolo. si tata trebuie sa ajunga cumva la stupi. sunt zeci de km de mers pe camp , si nu poti sa mergi cu nimic. decat cu tractorul sau cu o Honda Dominator :D  evident, am ales varianta Dominator :) raspuns corect. atunci cand balta este enorm de mare, si riscul de a avea noroi si in gura , este mai mult decat evident, se alege varianta , prin rapita , sau prin floarea soarelui . sau pe unde vrei pe camp de-a dreptul , dar nu prin balta. uneori nu ai cum sa scapi, si trebuie sa treci si prin balta. il dai jos pe tac-tu , si o iei tu de nebun prin noroi. :)))) e cel mai frumos si maxim. 


hai gata , am stabilit Dominatorul este cel mai motor, ever.

acuma sa revenim la Yamaha. 
dupa nebunia cu trecutul prin acea balta gigantica cu motorul , am constatat ca se aprinde becul de benzina in continuu. ok . zic . sa se aprinda. nu ma deranjeaza. dar sa vedeti problema : si aici vreau sa sterg pe jos cu proiectantii tineri de la Yamaha, pt ca niste proiectanti in varsta , nu ar fi facut aceasta greseala de incepator la proiectarea unei motociclete.
intr-o seara frumoasa , cu stele si tot ce trebuie , am zis , hai sa mai dam o tura cu motorul. am luat pasagera, si am plecat spre autostrada. cand am ajuns la benzinaria Mol , am constatat ca farul cam slabise in intensitate. uhh zic, problema. mi-am dat seama imediat, ca ceva probleme la incarcare , au aparut. s-a aprins un beculet gen "probleme generale la motor" , stiti voi , becul ala care nu zice nimic exact decat ca sunt "niste" probleme. ce probleme , trebuie sa aflii tu. (aici cred ca o femeie a proiectat acel "beculet" , pe principiul  "te-am suparat cu ceva? nu. am zis ceva nasol? nu. ai vreo problema ? ce e ? ce s-a intamplat?" si ea zice, "da. am o problema." pai zi ce e?  "o sa aflii tu. cand o sa iti dai seama" ) cam asa e si cu beculetul ala. nu zice nimic concret. 
oricum mi-am dat seama, nu mai incarca. ok . cancel cafea la autostrada , si repede spre casa, pt ca "probleme" . noroc ca stau aproape , am ajuns in 2 minute.
m-am apucat sa scot bateria , care se demonteaza extrem de greu la Yamaha MT03 . trebuie sa desfaci jumate de motor , ca sa ajungi la baterie. rezervor tevute , furtunase, etc ...tot. problema la MT03 e ca fiind pe injectie, are nevoie de curent "cum trebuie" . adica nu merge cu vrajeala ca la Dominator , ca i-am scos bateria si am aruncat-o si merge si fara baterie , pt ca are pedala de pornire , si magnetou-alternator , si are cea mai simpla aprindere electronica cu senzor. cred ca merge si cu o baterie de 9 volti. plus ca la Domi , daca aprinzi farul pe faza lunga (sau scurta) nu stiu cum face , dar incepe si da curent mai mult , la modul ca ai si claxon. daca stai cu farul stins, curentul e mic, si nu ai decat de semnale. daca aprinzi farul , gata , ai curent tone. curentul pt mersul motorului , este independent de curentul pt far si alte chestii. deci motorul merge indiferent de situatie, ca ai sau nu baterie. (evident demarorul merge numai cu baterie ..like doh) (dar nu ai nevoie de demaror , pt ca ai pedala de pornire, si porneste imediat la pedala. daca stii cum sa potrivesti cilindrul in piston, adica sa simti momentul cand cilindrul a ajuns sus la compresie maxima , fara contact pus, ca da scanteie si iti rupe piciorul daca da inapoi pistonul, treci un pic de compresia maxima , adica gen sa inceapa sa "coboare" pistonul , iti imaginezi tu asa cumva in cap cum :) hahah si atunci imediat dupa compresie , dai blana la pedala. nu smucesti in ea, ca nu are valoare, dai tare si apasat, pregatit fiind sa iei piciorul daca ti-l arunca inapoi , ca iti rupe laba. piciorului. :) sau dai cu genunchiul in ghidon... eu am patit ,deci stiu exact. am multe perechi de bocanci rupti in talpa la piciorul drept... :))) phahaphaa... )


bon. am scos bateria "termenata" si am pus-o la incarcat. m-am uitat eu noaptea asa pe acolo , dar nu prea am vazut care e treaba, ca era noapte. :) a doua zi i-am pus la loc bateria , si am mai miscat de fire si conectori si gen , "s-a reparat singura" , adica s-a stins beculetul de "probleme" . stiam ca nu e ok , ca de altfel orice chestie care "se repara" singura. (o sa se strice cand iti e lumea mai draga) 

am "figurat" cumva ca problema era de la releul de incarcare. adica era evident. daca nu incarca , de obicei , releul de de vina. (pastele lui de releu) 
si aici revin la ingineri tineri de la Yamaha: cat de tolomac sa fii , sa pui un releu de incarcare, la roata , sa sara pe el , apa , noroi si etc mizerie praf... ? aaa daca vrei racire la el , gasesti o varianta , sub ghidon , sau mai stiu eu pe unde , dar nu la roata spate sa arunce pe el , apa si moloz. sau pui o mega giga aparatoare la cabluri si mufa , sa nu se mozoleasca de noroi, si sa nu mai faca contact. 

acuma inca un long short story: 
dupa ce s-a reparat singura incarcarea , am plecat la Campulung. toate bune si frumoase, dar la intoarcere , cineva m-a injurat si am gresit drumul. bine eu cand gresesc drumul , nu imi fac nici o problema. perfect. mai multe locuri de vazut pe unde nu am fost. :) asadar e ok daca gresesc drumul. am iesit din Targoviste si cum ma uitam eu asa dupa cai verzi si peisaje frumoase, am luat-o pe un alt drum. am ajuns prin niste catune uitate de lume , si pline de tigani. da ma tigani. termenul de "rom" eu nu il recunosc. si stiu exact ca si tiganii , prefera sa le spui "tigan" . si da , cum exista "romani" hoti si nemernici , la fel pot exista tigani , de nota 10 si super ok. evident , proportia e mica, dar totusi sunt si tigani ok. 
dar sa nu ne pierdem in "democratie" si discriminare.
ma gandeam , sa vezi smecherie ca nu prea mai am benzina de plimbare asa pe drumuri nestiute. zic , prima benzinarie , opresc si alimentez. nu am gasit decat o benzinarie parasita si inchisa. am stat la o pauza (lungi si dese , cheia marilor succese) am bagat o pampora , si cand sa plec, SOC SI GROAZA !!! s-a aprins beculetul nemernic cu "probleme generale la motor" . tuz gatzii ma-tii... din nou incarcarea. se facea deja seara spre noapte si eu eram pe undeva unde nici nu stiam unde sunt. (si fara benzina prea multa) ca sa fie complet, am uitat si am plecat cu ochelarii de protectie agatati la bluza. evident au zburat pe camp , atunci cand am atins o viteza mai mare. thaa...nu mai puteam de spume. alergam destul de tare, pt ca timp=consumat baterie = ramas fara curent, si ma gandeam sa bag tare, ca sa ajung repede in Bucuresti. am iesit pe undeva pe un drum secundar care dadea in Mogosoaia. perfect zic. i-am dat inainte , si deja farul se facea slab. si afara intuneric bine de tot. am trecut pe langa un mega accident in Buftea , si apoi cu greu am reusit sa trec de santierul si incarligatura de pe la Bazilescu sau cum naiba ii zice acolo, ca sa ajung gen in Bucurestii Noi. farul s-a stins aproape de tot , si bordul clipocea ca la un avion care sta sa se prabuseasca . motorul evident mergea in figuri cu intreruperi si fara forta , pt ca injectia are nevoie de curent ok ca sa mearga in parametri. la un moment dat s-a stins si backlight-ul de la bord. se mai vedeau doar cifrele asa slab. apoi au disparut si cifrele , si bordul s-a stins complet. daca prindeam un semafor pe rosu, imi era imposibil sa opresc pt ca o oprire insemna oprirea definitiva a motorului , care abia mai mergea. cu chiu cu vai si 5 la ora , am ajuns undeva pe la Domenii , unde as fi putut sa abandonez motorul. cand am incetinit sa opresc la destinatie, ultimii volti din baterie s-au dus , si motorul a murit demn. era incins ca naiba , din cauza ,mersului defectuos. in sfarsit , am facut o cruce mare cu limba in gura (pt ca motociclistii nu pot lua mana de pe ghidon sa "bata" cruci cum fac babele in autobuz, sau "oamenii normali" ) si am zis exact ca in intro-ul de la inceput: "eu te-am facut , eu te f** primu' , eu TE OMOR !" pastele si .... ma-tii ... #@^%#@^*&!@ lasa ca te aranjez eu. O SA ZICI CA AM INEBUNIT COMPLET!! (asta e vorba lu' mama, cand eu sau frati-miu sau tata , dam de dracu' )


stiam exact unde e problema. jos , ca de obicei. acolo sunt problemele tot timpul. jos. norocul meu , ca am fost inspirat si prima oara cand am demontat jumate de motor sa scot bateria sa o incarc, am fost inspirat si am tras 2 fire groase , accesibile , direct pe baterie. ca sa o pot incarca sau sa ii dau corent , fara sa mai demontez tot motorul. (rezervorul , furtunase , chestii)  asadar , aveam firele trase deja si facute colacel mic , ascuns undeva sub o carena.

am scos cutitu' , si am zis "TE TAU ! " sa moara Gibilan. 

bine acuma recunosc , am avut si un pic de bulan , ca stiam de o baterie incarcata acolo in locatie , si de sprey-ul cu eternul si cel mai bun ever WD40 . 
am demontat tot ce era electric, mufe , cuple , tot tot, am dat cu o tona de WD40 peste tot , si apoi m-am bagat sub ea , sa rezolv problema la releu. stiam exact ca luase moloz si pamant pe cupla si contacte si de aia nu mai incarca , neam. 
am desfacut releul , l-am curatat , am sters contactele am dat cu wd40 , si am remontat totul la loc. am dat si un "hard-reset" la asa zisul "compiuter" si gata , problem solved. bine ca eram negru pe maini , si pe toata fata si pe peste tot , nu se pune. si ca injuram printre dinti inginerii japonezi , la fel nu se pune. parerea mea : daca aveti acest tip de motor, puteti sa ii faceti gen o aparatoare mica acolo la cupla cu fire care vine in releu , sa nu mai sara pe ea tot noroiul si toata mizeria de pe planeta. puteti sa bagati si vreo 2-3 degete de vazelina acolo inauntru , ca sa fie. :) si juma de spray cu WD40. 








 firele scoase care duceau la o baterie , buna , adica incarcata.









evident , dupa aceasta "traznaie" nefacuta pe care mi-a facut-o acest motor , ne-am despartit "amiabil" , pt ca mie nu imi plac surprizele de acest gen.  daca ma aduci in stare , sunt capabil de orice. :)

sper ca v-ati dat seama cam pe unde vine releul de incarcare si cat de prost este plasat, la acest tip de motor, si probabil multi altii , se vor lovi de aceeasi problema la o Yamaha MT03. ca sa se stie.
beculetul de benzina , evident ca nu l-am reparat , pt ca nu ma deranja sa stea aprins. daca asa vroia el... treaba lui.




















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu