14 decembrie 2015

Nichita Stanescu sau cum stiam "leoaica" la perfectie

da play , si citeste...








Au aparut pe net cateva fotografii inedite. (eu nu sunt mare fan sau cunoscator in "poezie" . nici nu "consum" poezie. unde s-a mai vazut electronist , "poet" :D ? , dar pentru ca "Nichita" m-a ajutat sa trec in liceu , decent cu note de 5-6 la Romana , consider ca pot macar atata lucru sa fac si eu... sa dau share, la un album foto  inedit . habar nu aveam ca avea o sotie asa tanara (si frumoasa :D ) Fara sa subestimez deloc valoarea lui (pt ca eu eram [sunt] un dobitoc sinistru la materia "limba si literatura Romana"), pot spune ca mi-a fost cel mai "accesibil" poet , pe care am putut sa il inteleg , pt a "invata" din el , ceva... profa mea de romana , stia... :D "Ivan. ce mai poti sa imi zici din Nichita Stanescu pentru a ma convinge sa iti dau un 5?" deja daca vorbeam si eram pe treaba cu Nichita , mai mult de 8-10 minute, aveam garantat o aroganta de nota 6 :D imi perfectionasem metoda "Leoaica tânără, iubirea" si loveam tot timpul , decisiv. :D e adevarat, ca profa noastra de romana, era foarte tanara (si mai mult decat ok ca profesoara)(pacat ca a nimerit in liceul Electronica Industriala) , cu cativa ani mai mare decat noi , nu cu mult . nu pot sa uit cum chichotea juma' de clasa , cand bagam "placa" cu Leoaica :))) hahahah era dementa !! cred ca exageram destul de mult cand recitam poezia :))) va dati seama , cat de "retardati" eram toti la un liceu cu profil industrial :D si cam cum aratam eu in picioare , de prin ultima banca (pt ca acolo se faceau combinatiile si se putea "vorbi" ) recitand exagerat de artistic poezia "Leoaica tânără, iubirea" . puteam sa leg (la nevoie) si vre-o 5-6 propozitii gen "comentariu" despre Nichita Stanescu. in special despre poezia "Leoaica tanara, iubirea" :D . Ionescu (Eugen) , colegul de banca , se tavalea in chinuri de ras pe jos, cand ma auzea cum incep. Invariabil: "pot sa recit (decat) poezia?" (pt ca aveam de desenat scheme electronice cu indigo-ul de prin Tehniumuri)(si carnatzarul de Eugen nu imi dadea "acasa" nr din Tehnium respectiv) se stia care poezie. dar stau si ma gandesc , profa asa tanara (leoaica) cum era ea :) , cred ca de fapt m-a manipulat , la modul: "tolomacul asta , macar o poezie daca o invata la perfectie , si o 'traieste' si o intelege, atunci inseamna ca mi-am atins scopul meu de dascal" . fix asta cred (sigur) ca a facut. Eugen era cu Bacovia si Plumbul... :))) atunci era randul meu sa rad ca are "plumb in cap" :) si ii sopteam "vezi ca ai staniu si plumb mult in aliajul de cositor , si se 'branzeste' lipitura :D " radeam si ii ziceam , hai baga Eugen , poezia Staniu :D totusi timpul a trecut, eu am trecut clasele ajutat de "Nichita" , si imi dau seama acum , cu mintea de acum, ca pe langa alti poeti , Nichita Stanescu , era chiar misto. Pe bune. Ca sa bag o fraza din liceu, "era vizual" aveai "imaginea" clara. Era un "film" de actiune , "te musca de fata" , vezi totul de aproape in detaliu ,"cu coltii albi" , leoaica e aramie , are miscari viclene , ai si sunet , "langa ciocarlii" :D ce mai vrei mai mult de atat? daca o memorezi vizual poezia, ca pe niste fotografii, si tot iti ramane in cap. (acuma imi e mai usor , pt ca am "ajuns" editor imagine :D si pot face un decupaj simplu) :) 

Asadar, Nichita Stanescu , poetul care a reusit sa ramana in singurul meu neuron....




fotografiile apartin  Alfredo Padron din Caracas (Venezuela),si au aparut de curand "pe internet" . printr-o intamplare (fericita)
 photo copyright © 2015 Alfredo Padron

Redau mai jos textul care însoţeşte fotografiile lui Alfredo Padron: pe pagina de fb
Ioan Mihai's Photos 

"Am avut onoarea să fac un film despre marele poet român Nichita Stănescu, în calitate de ca operator, ca lucrare de diplomă pentru a absolvi IATC (actualul UNATC) din Bucureşti. Marele noroc pe care îl datorez prietenului meu Branislav Guzina care m-a ales dintre toţi colegii mei ca operator al acestui film, mi-a dat prilejul de nepreţuit de a fi în preajma acestui mare creator de poezie şi să-l ascult cu atenţie. Când ne-am văzut pentru prima dată în curtea studioului din calea Rahovei mi-a spus: "Alfredo, tu şi cu mine o sa devenim cei mai buni prieteni din lume, dintre aceeia care se despart pentru todeauna, căci o să se amintească numai de lucrurile cele bune petrecute împreuna". Şi a avut dreptate."


 comentariile de pe marginea fotografiilor apartin lui Alfredo Padron


 Nichita zâmbeşte într-o relaţie de complicitate cu "Brana" vorbind cu drag despre prietenul meu Branislav Guzina, regizorul filmului.
 


Dora, tânăra soţie a lui Nichita Stănescu

 
 Mirela, sora cea mica a lui Dora
 Nichita sta de vorba pe balcon cu regizorul Branislav Guzina si Patrel, "anchetatorul"


  
Cu Branislav Guzina şi Patrel
Nichita cu un alt prieten venit pe "platou" , al cărui nume nu-l mai ţin minte.

 Alfredo Padron, adică eu, cu Arriflex-ul în carcasa mare (Blimp-ul) pentru o priza directă de sunet

 Oltinel Ilnitzki, inginierul de sunet, cu soţia sa Helena
 Aici stabilesc expunerea pe faţa unuia dintre tehnicienii care ne-au însoţit la filmare

 Nichita cu nişte musafiri veniţi la filmare

 Domnul Ilnitzki îşi încearcă nivelul de sunet în timp ce tehnicienii îşi pun la punct aparatul cu care urmează să filmez eu.
 
 si pentru ca imi "cunosc" cititorii, si stiu exact ce urmeaza , un "sarci" pe gugle dupa poezia  "Leoaica tanara iubirea" , va scutesc eu de efort :D

mai jos , "integral" poezia "salvatoare" :)

Nichita Stănescu


Leoaica tânără, iubirea

Leoaica tânără, iubirea
mi-ai sărit în faţă.
Mă pândise-n încordare
mai demult.
Colţii albi mi i-a înfipt în faţă,
m-a muşcat leoaica, azi, de faţă.

Şi deodata-n jurul meu, natura
se făcu un cerc, de-a-dura,
când mai larg, când mai aproape,
ca o strângere de ape.
Şi privirea-n sus ţişni,
curcubeu tăiat în două,
şi auzul o-ntâlni
tocmai lângă ciocârlii.

Mi-am dus mâna la sprânceană,
la tâmplă şi la bărbie,
dar mâna nu le mai ştie.
Şi alunecă-n neştire
pe-un deşert în strălucire,
peste care trece-alene
o leoaică arămie
cu mişcările viclene,
încă-o vreme,
şi-ncă-o vreme...


nu-i asa ca e frumoasa ? :D (leoaica) :P 


--------------------------------------------------------------------------------------------------
Gata de filmare, Nichita Stanescu şi Patrel, care urma să pună întrebările interviului


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu